خدمات اسباب بازی شانسی

چرا کودکان به ورزش علاقه‌ای ندارند؟

ورزش کردن در هر سن و سالی مفید است و جدا از مزایایی که ورزش کردن برای سلامت جسمی ما دارد، تاثیر بسیار بسزایی بر سلامت روحی ما دارد. در دهه گذشته با توجه به ماشینی شدن سبک زندگی انسان‌ها و از طرفی ورود تکنولوژی به زندگی‌ها، سلامتی انسان تحت تاثیر این موارد قرار گرفته است و شاهد این هستیم افراد دچار افزایش وزن و بیماری‌های متعدد قلبی می‌شوند.

طبق این گزارش، 70 درصد از کودکان تا سن سیزده سالگی علاقه‌ای به ورزش ندارند و یا آن را ترک می‌کنند و مهمترین دلیل در این حوزه عدم تفریح و سرگرمی در ورزش و فعالیت‌های بدنی عنوان شده است. علاقه‌مند نگه داشتن بچه‌ها به ورزش یک چالش است و دلیل آن فقط لذت نبردن از ورزش نیست بلکه رسانه‌های اجتماعی،برنامه‌های مهد و … نیز تاثیر گذاراند.

بعضی عادت‌های کودکی تا بزرگسالی همراه انسان‌ها می‌مانند. تصور کنید که این عادت بد ورزش نکردن و کم تحرکی باشد. ورزش کردن و داشتن سبک زندگی درست در هر سنی اهمیت دارد، اما در دوران کودکی اهمیت آن بیشتر است. دلیل آن هم این است که کودکان در مراحل ابتدایی رشد هستند و تأثیرات آن بر روی مراحل بعدی آنها بسیار قابل توجه است. اما چرا با وجود هشدارهایی که متخصصین حوزه کودکان و تغذیه در خصوص کم تحرکی در کودکان می‌دهند، والدین توجه‌ای به آن ندارند؟

در این مقاله به این موضوع می‌پردیم که چرا کودکان نیاز دارند که فعالیت‌های بدنی منظم داشته باشند و این موضوع تا چه حد می‌تواند برای سلامتی آنها مهم باشد. اگر فرزند شما دچار کم تحرکی است توصیه می‌شود این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

کودکان در حال ورزش

کم تحرکی در کودکان یک مشکل بزرگ است

در حالی که فعالیت بدنی و تحرک در کودکان از اهمیت بالایی برخوردار است، متأسفانه بسیاری از کودکان به دلیل کم توجهی والدین و استفاده بیش از حد از تکنولوژی با چالش‌های خطرناک کم تحرکی دارد مواجه شده‌اند. از طرفی زندگی آپارتمانی باعث شده است کودکان کمتر بازی‌های فیزیکی با دوستان خود انجام بدهند و استفاده از بازی‌های موبایلی و ویدئویی جایگزین آنها شده است. همچنین شما می‌توانید مقاله نقش بازی‌های ویدئویی بر شخصیت و سلامت کودکان را که پیش‌تر منتشر کرده‌ایم را در این زمینه مطالعه کنید.

راهکارهای زیادی توسط متخصصین برای درمان کم تحرکی در کودکان ارائه شده است که یکی از مهم‌ترین این راهکارها تشویق و ایجاد انگیزه در کودکان برای فعالیت‌های بدنی است. برای مثال می‌توانید کودکان تشویق به دوچرخه سواری، اسکیت سواری، شنا و یا پیاده روی کنید.

چاقی در کودکان نیز یکی از مهم‌ترین مواردی است که در والدین شده و کارشناسان تغذیه هشدارها و راهکارهای لازم را در این خصوص ارائه داده‌اند. از مهم‌ترین عواملی که در افزایش چاقی کودکان تاثیر دارد، بی‌تحرکی و ورزش نکردن در بین کودکان است. امروزه بیشتر کودکان و نوجوانان وقت خود را با تماشای تلویزیون، بازی کردن با کامپیوتر و گوش دادن به موسیقی سپری می‌کنند و فعالیت بدنی کافی ندارند.

چطور کودکان را به ورزش علاقه‌مند کنیم؟

همانطور که گفته شد ورزش و فعالیت‌های جسمانی برای بهبود سلامتی کودکان بسیار مهم هستند. اما گاهی اوقات، کودکان برای انجام ورزش علاقه یا انگیزه‌ای ندارند و به دنبال فعالیت‌های دیگر هستند. در ادامه، راهکارهایی برای تشویق کودکان به ورزش آورده شده است.

وقت خود را در فضای باز بگذرانید: بازی در محیط بیرون از خانه به کودکان این فرصت را می‌دهد که محیط طبیعی اطراف را کشف کنند. محدودیت‌های فیزیکی خود را آزمایش و ورزش کنند. بنابراین بهتر است برای بازی در حیاط و بیرون از خانه برای فرزندان خود وقت بگذارید و سفرهای خانوادگی با تاکید بر فضای باز و کمپینگ نیز راهی عالی برای تشویق کودکان به فعالیت است.

برنامه‌ریزی فعالیت‌های ورزشی: شما می‌توانید برای کودکان خود برنامه ریزی کنید که در چه ساعاتی از روز یک فعالیت جسمانی مشخص را انجام بدهند. البته با توجه به افزایش باشگاه‌های ورزشی، استقبال از اینگونه فضاها و فعالیت‌ها در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است.

کودکان علاقمند به ورزش

تشویق کنید، مجبور نکنید: برای تشویق کودکان به ورزش می‌توانید به آن‌ها نشان دهید که ورزش کردن چه مزایایی می‌تواند داشته باشد. به عنوان مثال، شما می‌توانید با کودکان خود در مورد این صحبت کنید که چگونه ورزش و فعالیت‌های جسمانی می‌تواند به سلامتی کمک کنند.

همچنین، می‌توان در این جهت به کودکان خود نشان دهید که ورزش و فعالیت‌های جسمانی باعث افزایش قدرت بدنی، بهبود سلامت روحی و افزایش تمرکز و توجه‌شان می‌شود. این فرصت وجود دارد که با کودکان درباره اینکه چگونه ورزش و فعالیت‌های جسمانی می‌تواند به حفظ و کنترل وزن، بهبود خواب و حافظه، پیشگیری از بیماری‌ها و بهبود سلامت عمومی بدن کمک می‌کند صحبت کنید.

کودکان چقدر باید فعالیت بدنی داشته باشند؟

وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده آمریکا تاکید دارد که کودکان و نوجوانان بالای ۶ سال باید حداقل یک ساعت در روز به فعالیت هوازی متوسط بپردازند. برای رسیدن به این هدف، کودکان باید حداقل سه روز در هفته فعالیت‌های بدنی مانند فوتبال یا دوچرخه‌سواری انجام دهند. همچنین، برای تقویت استخوان‌ها، کودکان باید حداقل سه روز در هفته به فعالیت‌های مستمر، مثل طناب‌زدن یا دویدن، بپردازند.

سخن پایانی

هدف از تشویق کودکان به ورزش و فعالیت‌های بدنی این نیست که یک ورزشکار حرفه‌ای و ستاره شوند. فعالیت بدنی برای سلامتی ضروری است زیرا باعث بهبود مهارت‌های حرکتی، تقویت استخوان ها، ماهیچه ها، مهارت‌های شناختی و اجتماعی می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *