خدمات اسباب بازی شانسی

نحوه انتخاب اسباب بازی مناسب کودک

نحوه انتخاب اسباب بازی مناسب کودک

اسباب بازی‌ها مهم‌ترین بخش از زندگی کودکان هستند به‌طوریکه می‌توانند به رشد ذهنی و مهارتی آنها کمک ‌کنند، اما به شرطی که اصولی و درست انتخاب شوند! درصورتی که هنگام خرید، روش انتخاب اسباب بازی مناسب برای کودکان را ندانید ممکن است در نهایت یک گزینه  نامناسب با سن کودک یا برخلاف روحیات او خریداری کنید. از این رو آشنایی با نحوه انتخاب اسباب بازی برای کودک  بسیار اهمیت دارد. در این مطلب از بلاگ ارشک بنیامین، مهمترین نکته در خرید اسباب بازی کودکان را مطالعه خواهید کرد.

  نحوه انتخاب اسباب بازی برای کودک

والدین بادقت که به سلامت کودک خود اهمیت می‌دهند در هنگام خرید اسباب بازی نکات زیر را درنظر خواهند گرفت. بهترین اسباب بازی برای کودک شما در بین گزینه‌های زیر قرار می‌گیرد:

1.     تشویق مهارت حل مسئله و کنجکاوی

یک اسباب بازی مناسب می‌تواند مهارت‌های جدید را در کودک پرورش دهد. این بازی‌ها به کودک کمک می‌کنند تا روش‌های جدید را کشف کنند. به این صورت که با قرار گرفتن در معرض حل مسائل، توانایی حل مسئله و غلبه بر ترس در آنها در این موقعیت‌ها تقویت می‌شود. برای مثال، اسباب‌بازی‌های پازلی به‌خوبی می‌توانند چنین توانایی را در کودک تقویت کنند. در بازی‌های پازلی هماهنگی بین چشم و دست‌های کودک افزایش پیدا می‌کند. همچنین، بازی‌هایی از این قبیل مانند بلوک‌ها، وسایل خمیربازی یا وسایل هنری مانند سفالگری به‌خوبی نقش خود را برای تقویت مهارت‌های هماهنگی و حل مسئله ایفا می‌کند.

دیدن کنید: اسباب بازی شانسی

نحوه انتخاب اسباب بازی مناسب کودک

نحوه انتخاب اسباب بازی مناسب کودک

2.     تقویت مهارت حرکتی و استفاده از ابزارهای واقعی

در خرید اسباب بازی باید مهارت حرکتی کودک خود را هم درنظر داشته باشید. این نوع اسباب بازی‌ها به کودک کمک می‌کنند تا علاوه‌بر تخلیه انرژی، مهارت‌های حرکتی خود را تقویت کنند. بنابراین، گزینه‌هایی را انتخاب نکنید که کودک را به‌عنوان نظاره‌گر قرار دهد، بلکه کودک باید خود وارد عمل شود. به این منظور، بازی با وسایل واقعی می‌تواند تا حد زیادی برای آنها مفید باشد. ارتباط بین اشیا و مهارت‌ حرکتی کودکان با استفاده از وسایل واقعی به‌خوبی اتفاق می‌افتد. از جمله اسباب بازی‌های دیگر می‌توان به ظروف آشپزخانه، تلفن، لوازم خانگی مخصوص کودک، وسایل ورزشی مانند توپ، اسکوتر و از این دست اسباب‌بازی‌ها اشاره کرد.

3.     بازی‌های نقش آفرینی

بازی‌هایی که به‌صورت نقش آفرینی انجام می‌شوند به کودک برای پرورش خلاقیت او کمک می‌کنند. این دست از بازی‌ها بسیار برای کشف تجربه‌های جدید و درک محیط بزرگسالان مفید واقع می‌شوند. بنابراین، در نحوه انتخاب اسباب بازی برای کودک باید نقش تربیتی او را هم درنظر داشته باشید. از انواع اسباب بازی‌های نقش‌آفرینی می‌توان به انواع اسباب بازی‌های مشاغل یا اسباب بازی‌های واقعی اشاره کرد.

4.     انتقال فرهنگ و الگو با استفاده از اسباب بازی‌ها

با توجه به فرهنگ ما، انتخاب اسباب بازی‌هایی با فرهنگ بیگانه مانند عروسک‌هایی با پوشش نیمه برهنه می‌تواند در الگوی کودک تاثیرگذار باشد. این نوع اسباب بازی‌ها که شامل پوشش یا آرایش خاص هستند الگوهای زیباشناسی در کودکان را تحت تاثیر قرار می‌دهند و درنتیجه، باعث تنزل هویت او می‌شوند. درعوض پیشنهاد می‌شود که بیشتر از اسباب بازی‌های سنتی مانند عروسک‌هایی با پوشش محلی استفاده کنید تا فرهنگ بومی شما به کودک‌تان هم منتقل شود.

دیدن کنید: لوازم شانسی

5.     پرورش تخیل در کودک

قوه تخیل کودکان از سنین 3 سالگی به بعد به سرعت درحال رشد است. در این زمان کودک خود را در محیط‌های مختلف تصور می‌کند، برای  مثال با استفاده از بلوک‌های اسباب بازی برای خود اشیا تخیلی می‌سازد یا خود را در نقش‌های مختلف مانند پلیس یا راننده می‌بیند. بنابراین، این سن بهترین زمان برای تقویت قوه تخیل کودک محسوب می‌شود. به‌عنوان یک گزینه دیگر برای مهمترین نکته در خرید اسباب بازی کودکان می‌توان به این موضوع اشاره کرد که اسباب بازی مورد نظر باید به پرورش خلاقیت کودک کمک کند.

راهنمای اسباب بازی مناسب کودکان

راهنمای اسباب بازی مناسب کودکان

6.     تشویق ارتباط با والدین

اسباب بازی‌های متعددی وجود دارند که به ارتباط بین کودک و والدین کمک می‌کنند. از جمله این بازی‌ها می‌توان به بازی‌های تخته‌ای اشاره کرد. این بازی‌ها را می‌توانید به‌طور خانوادگی اجرا کنید تا ارتباط بین اعضای خانواده محکم شود.

7.     تقویت خواندن و نوشتن در کودک

 یکی از بهترین انتخاب‌ها برای خرید اسباب بازی برای کودکان، اسباب بازی‌هایی هستند که مهارت خواندن و نوشتن را در کودک تقویت می‌کنند. از جمله این اسباب بازی‌ها می‌توان به انواع کتاب مناسب سن کودک، رنگ‌های انگشتی، مجلات و کاتالوگ‌ها مناسب سن کودک اشاره کرد.

برای خرید اسباب بازی مناسب کودک چه ویژگی‌هایی را درنظر داشته باشیم؟

روش انتخاب اسباب بازی مناسب برای کودکان شامل یک سری نکات است که درادامه آنها را بیان می‌کنیم:

  • اسباب بازی مناسب سن کودک خود انتخاب کنید: بدون شک کودکان در سنین مختلف از اسباب‌های مختلفی استقبال می‌کنند، بنابراین پیش از خرید حتما بررسی کنید که آیا گزینه مورد نظر شما با سن کودک‌تان سازگار است یا خیر.
  • مواد اولیه اسباب بازی را بررسی کنید: مواد اولیه اسباب بازی‌ها، به‌خصوص برای کودکان در سنین پایین‌تر بسیار اهمیت دارد. چراکه در این سنین کودکان تمایل بیشتری برای گذاشتن اشیا مختلف در دهان خود دارند. همچنین، باید بررسی کنید که مواد تشکیل دهنده اسباب بازی برای سلامت کودک خطرناک نباشد.
  • یک اسباب بازی با کیفیت انتخاب کنید: بدون شک اسباب بازی‌های باکیفیت ایمنی بیشتری دارند، علاوه بر آن، این اسباب بازی‌ها دوام بیشتری هم دارند. بنابراین، بهتر است درابتدا هزینه بیشتری برای محصول باکیفیت بپردازید تا در آینده پشیمان نشوید.
  • اسباب بازی باید ایمن باشد: امنیت اسباب بازی به‌خصوص برای کودکان زیر سه سال بسیار اهمیت دارد. کودکان در این سن می‌توانند قطعات کوچک را در دهان خود گذاشته و قورت دهند. بنابراین، برای خرید اسباب بازی برای این سنین باید بسیار با دقت عمل کنید. همچنین، توجه داشته باشید که اسباب بازی مورد نظر شامل لبه‌های تیز یا برآمدگی نباشد تا کودک شما را مورد آسیب قرار ندهد.

جمع‌بندی

در آخر درمورد نحوه انتخاب اسباب بازی برای کودک باید این نکته را درنظر داشته باشید که کودکان شما، بسیاری از مسائل و مهارت‌ها را با کمک اسباب بازی‌های اطراف خود یاد می‌گیرند. بنابراین، این بهترین فرصت است تا شما بتوانید از طریق خرید اسباب بازی‌ به‌صورت هدفمند، مهارت‌های مورد نیاز را در آنها تقویت کنید. یک اسباب بازی خوب می‌تواند مهارت‌های فکری، ذهنی، مهارت حل مسئله و… را در کودک پرورش دهد و به رشد او کمک کند. در این مطلب مهم ترین نکته در خرید اسباب بازی کودکان را مطالعه کردید، به نظر شما دیگر چه نکات مهم دیگری برای خرید اسباب بازی کودکان وجود دارند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *